Sunday, June 26, 2011

Mee Bandung


Assalamualaikum semua..

Mee bandung ni adalah menu sekeluarga untuk makan malam nanti.. dah siap.. tu terus entry.. ianya juga adalah kegemaran kami semua.. cara pembuatannya mudah dan simple.. saya ambil dari koleksi buku resepi saya.. setiap nak buat mee bandung cara ni  yg selalu saya gunakan..
Siapa yang hendak membuatnya boleh salin resepi dari saya ni..


Bahan-bahan untuk buat kuah:
8 biji bawang merah*
5 ulas bawang putih*
2 sudu besar udang kering yang dicuci* ( Semua bahan*dikisar)
4 sudu besar cili kisar
2 sudu besar sos tiram
4sudu besar sos tomato
4 sudu besar sos cili
Air secukupnya
Garam & gula secukupnya
Isi ayam
Sotong
Udang
Mee kuning
Sawi
Carrot
Bunga kobis
Daun sup
Bawang goreng
Telur

Cara-cara:
Tumis semua bahan yang dikisar dan cili kisar hingga wangi.
Masukkan sos tiram, soso tomato dan sos cili.
Masukkan ayam, sotong dan udang.
Tuang air secukupnya.
Rasa garam dan gula secukupnya
Sayuran semuanya saya celur dahulu tidak dicampur kedalam kuah.
Masukkan sedikit kuah mee kedalam kuali bila mendidih pecahkan telur kedalam kedalam kuah hingga separuh masak.
Masukkan telur tadi kedalam mangkuk yang telah berisi mee, sayuran dan kuah.
Tabur daun sup dan bawang goreng.
Sedia dihidang.


Mee bandung ini boleh  dimakan untuk tengahari atau malam..  Mmg sedap..

1 comment:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...